Monografie contabilă brutărie panificație

Unitățile de panificație, fie că vorbim despre brutării sau alte ateliere de producție, necesită o evidență contabilă bine structurată, care să includă toate etapele, de la aprovizionare până la vânzarea produselor finite.

Iată cum se poate realiza o monografie contabilă detaliată pentru această activitate:

Monografie contabilă brutărie/panificație: Ghid pas cu pas pentru evidența contabilă

Unitățile de panificație, fie că vorbim despre brutării sau alte ateliere de producție, necesită o evidență contabilă bine structurată, care să includă toate etapele, de la aprovizionare până la vânzarea produselor finite. Iată cum se poate realiza o monografie contabilă detaliată pentru această activitate:

1. Achiziția materiilor prime

În producția de panificație, materiile prime principale includ făina, drojdia, sarea și alte ingrediente.

Înregistrarea achiziției materiilor prime:

  • Debit 301 „Materii prime” – valoarea materiilor prime cumpărate
  • Credit 401 „Furnizori” – suma datorată furnizorului

Dacă achizițiile sunt purtătoare de TVA:

  • Debit 4426 „TVA deductibilă” – TVA aferentă achizițiilor

2. Consumul materiilor prime în procesul de producție

Materiile prime utilizate în procesul de producție trebuie evidențiate corect:

Înregistrarea consumului de materii prime:

  • Debit 601 „Cheltuieli cu materiile prime” – valoarea materiilor prime consumate
  • Credit 301 „Materii prime” – scăderea din stoc a materiilor utilizate

3. Producția și evaluarea produselor finite

Produsele finite (pâine, cozonaci, alte produse de panificație) rezultate în urma procesului de fabricație sunt înregistrate astfel:

Înregistrarea producției la cost de producție:

  • Debit 345 „Produse finite” – valoarea produselor realizate
  • Credit 711 „Venituri aferente costurilor producției stocate” – valoarea producției evaluate

Costul produselor finite trebuie să includă toate cheltuielile directe și indirecte (materii prime, manoperă, utilități).

4. Comercializarea produselor finite

Atunci când produsele finite sunt vândute, se înregistrează veniturile și TVA-ul colectat (dacă este cazul):

Înregistrarea veniturilor din vânzări:

  • Debit 4111 „Clienți” – valoarea totală facturată (inclusiv TVA)
  • Credit 701 „Venituri din vânzarea produselor finite” – valoarea fără TVA
  • Credit 4427 „TVA colectată” – TVA aferentă vânzării

5. Descărcarea de gestiune pentru produsele vândute

Produsele finite vândute trebuie scoase din gestiune:

Înregistrarea descărcării de gestiune:

  • Debit 711 „Venituri aferente costurilor producției stocate” – costul produselor vândute
  • Credit 345 „Produse finite” – valoarea stocului vândut

6. Încasarea de la clienți

Indiferent dacă încasarea se face în numerar sau prin transfer bancar, aceasta se înregistrează astfel:

Încasarea prin bancă:

  • Debit 5121 „Conturi la bănci în lei” – suma încasată
  • Credit 4111 „Clienți” – valoarea facturii achitate

Încasarea în numerar:

  • Debit 5311 „Casa în lei” – suma încasată
  • Credit 4111 „Clienți” – valoarea facturii achitate

7. Documente contabile și justificative

Pentru o evidență corectă și conformă cu legislația, se recomandă utilizarea următoarelor documente:

  • Facturi de achiziție: pentru materiile prime și materiale auxiliare
  • Bonuri de consum: pentru înregistrarea consumului în procesul de producție
  • Note de recepție și constatare de diferențe: pentru aprovizionare
  • Facturi de vânzare: pentru livrarea produselor finite către clienți
  • Extrase de cont: pentru confirmarea încasărilor

Informațiile din acest articol nu sunt actualizate frecvent, așadar acuratețea lor poate fi limitată. Vă recomandăm să verificați și alte surse, cum ar fi comunitatea CECCAR, pentru informații suplimentare și actualizate.