Înființare SRL online sau la ghiseu – Acte, costuri și pașii necesari

Înființare SRL online sau la ghișeu – Acte, costuri și pașii necesari pentru înființarea unui SRL în 2024. Simplu și rapid, fără ajutor.

Viața de angajat nu este pentru tine și ai ales să începi pe drumul de antreprenor?

Felicitări! Vei face parte din motorul economic care ne susține societatea, vei identifica oportunități, vei fi creativ și multe altele.

Drumul nu este tocmai drept, însă acesta este farmecul în antreprenoriat. Veți înfrunta provocări și veți învăța din fiecare obstacol întâlnit.

Capacitatea de a te adapta și de a găsi soluții creative va fi esențială pentru succesul tău. Fiecare dificultate depășită va aduce cu sine o nouă învățătură și o creștere personală și profesională.

Îți urez mult succes în această nouă aventură și să ai curajul și determinarea necesare pentru a-ți atinge obiectivele!

Ce este un SRL și cu ce mă poate ajuta?

În primul rând trebuie să fii sigur că înființarea unui SRL este cea mai bună variantă pentru afacerea pe care urmează să o deschizi pentru că există și posibilitatea de a înființa un PFA, dacă această formă ar fi mai potrivită pentru tine.

SRL reprezintă o prescurtare pentru „Societate cu Răspundere Limitată„. În acest tip de „persoană juridică„, răspunderea asociatului sau acționarului (care pot fi mai mulți) este limitată la suma capitalului investit în societate.

Un SRL în 2024 îți aduce numeroase avantaje precum:

  • costurile reduse asociate înființării SRL-ului și înregistrării;
  • administrare simplă cu un singur reprezentant („administrator„);
  • extinderea obiectului de activitate prin înregistrarea mai multor coduri CAEN (spre deosebire de PFA-uri, unde maximum este 5).

Trebuie sa mentionam si faptul ca raspunderea asociatilor in limita participarii la capitalul social subscris este un alt avantaj, poate chiar cel mai important.

Astfel, asociatii vor participa la luarea deciiziilor pe baza contributiei si in urma voturilor exprimate. Exista o limita de asociati: minim poate exista 1 asociat si maxim 50. 

Deși inițial poate părea copleșitor să înființezi un SRL, în practică, procesul este mai simplu decât pare și poate fi parcurs cu ușurință în câțiva pași.

De aceea, acest articol îți vine în ajutor și îți furnizează informațiile esențiale pentru înființare SRL în 2024.

Care sunt actele necesare pentru înființarea unui SRL?

Dosarul care trebuie depus la ONRC pentru înființarea SRL-ului, indiferent de tipul acestuia, este destul de cuprinzător și trebuie să te asiguri că ai toate actele necesare.

Nu trebuie să-ți faci griji, deoarece în continuare îți vom enumera cele mai importante documente pe care trebuie să le ai în original sau copie, după caz.

Din dosarul de înființare SRL, nu trebuie să lipsească următoarele documente:

  • copie B.I / C.I / Pasaport al asociatului sau asociatilor firmei;
  • copie B.I / C.I / Pasaport al administratorului sau administratorilor firmei;
  • rezervarea denumirii firmei;
  • Actul Constitutiv al firmei;
  • dovada sediului social (copie dupa contractul de spatiu);
  • daca este cazul, dovada pentru spatiul unde va fi punctul de lucru;
  • contract de comodat pentru folosinta spatiului sediului social; 
  • daca este necesar, acordul asociatiei de proprietari si al vecinilor;
  • declaratie de asociat/asociat unic (autentificata la notar public); 
  • specimen de semnatura al asociatului (sau asociatilor, dupa caz);
  • cererea de infiintare a firmei;
  • dovada depunerii capitalului social;
  • anexa privind inregistrarea fiscala a firmei;
  • declaratia pentru obtinerea autorizatiilor, in conformitate cu obiectul de activitate al firmei. 

Aceste acte necesare infiintare SRL in 2024 sunt obligatorii si trebuie atent verificate inainte de depunerea dosarului.

Având în vedere posibilele modificări în cadrul legislației care reglementează înființarea SRL-urilor, vă recomandăm să contactați ONRC-ul pentru a vă asigura că aveți documentele necesare în dosar.

Care sunt pașii necesari pentru înființarea unui SRL în 2024?

Infiintare SRL in 3 pasi simpli:

1. Stabilirea si obtinerea denumirii SRL-ului

După ce te-ai hotărât asupra denumirii SRL-ului, mai gândește-te la încă câteva variante în cazul în care cea aleasă inițial este deja folosită.

Obținerea sau rezervarea denumirii se poate realiza fie fizic, la ghișeul ONRC, fie online, pe portalul onrc.ro.

2. Intocmirea dosarului cu documentele pentru infiintare

După obținerea (rezervarea) denumirii, va trebui să întocmești dosarul cu toate documentele necesare.

Acestea le-am evidențiat mai sus. În plus, va trebui să completezi o serie de cereri și formulare tip, pe care le poți obține fie de la ghiseu, fie online, de pe onrc.ro.

Asigură-te că toate documentele, cererile și formularele sunt completate corect și semnate conform cerințelor legale, pentru a evita întârzierile sau amânările în procesul de înființare a SRL-ului.

3. Depunerea dosarului la ONRC

Odată ce ai toate documentele semnate, trebuie să depui dosarul la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) din județul în care se află sediul social al firmei tale.

Dosarul poate fi depus fizic, direct la ghișeu, sau online.

Care sunt costurile de înființare?

Una dintre preocupările tuturor antreprenorilor aflați la început de drum este legată de costurile înființării unui SRL în 2024.

Trebuie să știi că în ultimii ani, acestea au fost reduse, iar astfel, SRL-ul a devenit cea mai populară formă de organizare comercială din țara noastră.

Capitalul social trebuie să fie de minim 1 leu. La acesta se adaugă următoarele costuri, care pot varia:

  • costuri pentru redactarea și autentificarea actelor și documentelor la notar și avocat (dacă este cazul)
  • traduceri și legalizări, dacă este necesar (pentru asociații străini)
  • costuri pentru obținerea specimenului sau specimentelor de semnătură
  • onorariu pentru pregătirea și verificarea documentelor necesare înființării firmei
  • dacă este necesar, taxa pentru obținerea codului EORI.

Costurile totale încep de la 150 de lei și includ taxele ONRC.

Ce fac după înființarea SRL-ului?

Deschidere cont capital social

Primul pas pe care îl faci după înființarea SRL-ului este deschiderea unui cont bancar pentru firmă (contul de capital social).

De menționat că unele bănci acceptă și înrolarea online a persoanelor juridice. Procesul online te scutește de necesitatea de a merge la o sucursală bancară.

Conform reglementărilor pentru SRL-uri, acestea sunt obligate să dețină un cont curent la o instituție bancară autorizată și reglementată.

Colaborarea cu un contabil autorizat CECCAR sau o firmă de contabilitate

Acest aspect este obligatoriu si critic pentru orice SRL proaspăt înființat!

Aceștia se vor ocupa de întocmirea și depunerea declarațiilor fiscale lunare și anuale, de evidența contabilă corectă, precum și de asigurarea conformității cu toate cerințele legale și fiscale în vigoare.

Colaborarea cu un contabil sau o firmă de contabilitate autorizată este esențială pentru a asigura că afacerea ta se desfășoară în conformitate cu normele legale și că aspectele financiare sunt gestionate eficient și profesionist.

Obținerea Registrului Unic de Control

Potrivit Legii 252/2003, registrul unic de control poate fi achiziționat de la direcția generală de finanțe publice (ANAF) din zona teritorială în care își are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de înregistrare fiscală, la un cost aproximativ de 30 de lei.

Termenul de obținere al RUC-ului este de 30 de zile de la înființarea SRL-ului.